onsdag 13 augusti 2008

Sist ut att stå till svars - Linus Norda


Sist ut att svara på fem frågor är mannen med södra Sveriges snyggaste mikrofonen, Linus Norda.

1. Vad kan besökarna på Soulfest 08 förvänta sig?

Av vibben man fått av folk på stan, så kan man förvänta sig en fantastisk stämning med en skön blandning av folk. Dessutom, och kanske framför allt, kan man förvänta sig att få se ett extremt taggat band i högform som kommer att bära flaggan högre, stoltare och mer dedikerat än någonsin förr…

2. Om du kunde välja och vraka som du ville. Vem skulle du vilja göra en duett med och vilken låt skulle ni göra?

Oj då. Den första jag kommer att tänka på är P.J Harvey, och vi skulle nog göra en ganska oförglömlig version av "Summer Wine". Å andra sidan skulle Sara Isaksson och jag förmodligen ha fått till något i hästväg med "Dear Someone". Men den ultimata duetten måste nog bli "Hope She'll Be Happier" tillsammans med… hmmm… Etta James. Nej förresten. Epistel no.35 "Bröderna fara väl vilse ibland" tillsammans med Bellman. Det hade vatt nått!

3. Vilken av sommarens spelningar minns du om tio år?

De bästa spelningarna minns jag tyvärr ingenting av, förutom någon slags känsla. Den andra spelningen på tretti var en sådan, likaså den första riktiga spelningen med Mystic på Stoltz. Jag gjorde även något i Fredrikskyrkan i julas, tillsammans med en gitarrist som heter Anders Svensson, som var fullständigt magiskt. Då var jag helt knäckt i två dagar… Sedan finns det spelningar som man minns av andra orsaker än att de var bra, t.ex. när jag sjöng på fotbollsgalan tillsammans med en frikyrklig manskör som var lite väl taggade om man säger…

4. Vilken skiva i din skivsamling tror du förvånar oss mest.

Jag har ganska många konstiga skivor som jag har fått i present och så, men en skiva som jag verkligen gillar och som kanske förvånar mest är Ministry "Psalm 69". En av de tio bästa plattorna någonsin.

5. Världens bästa sångare?

Världens tio bästa sångare hade varit mycket lättare… Men okej, jag gör ett försök; Ray Charles, såklart. Sen älskar jag Jeff Buckley. Sam Cooke givetvis och Aretha. Elvis förstås, inte så mycket för rösten som för svänget. Och Bono såklart och Donny Hathaway och Freddie Wadling och Håkan Hellström. Tom Waits och Bruce får man ju inte glömma heller…Aj då, det sprack... Okej. Ray, Jeff Buckley och Aretha. Så får det bli!

1 kommentar:

Unknown sa...

"Sist ut att svara på fem frågor är mannen med södra Sveriges snyggaste mikrofonen, Linus Norda."

Grymt att micken är så snygg att den omnämns i bestämd form.

Sen glömde du bort att Jim Reid är världens bästa sångare.