tisdag 12 augusti 2008

Fem snabba frågor till Bitte Appelqvist
















Idag bekantar vi oss med mannen med den röda gitarren.

1. Bitte. Handen på hjärtat nu; Vem bestämmer mest i bandet och varför?
Jag upplever inte att någon bestämmer. Vi har bara olika roller och är sjukt ödmjuka inför varandras åsikter.

2. Öl eller grogg när du tar plats på uteserveringen? Vilken sort?
Har inte druckit öl sedan 1998. Har lite sådana saker för mig. Jag äter till exempel bara choklad på julafton. Då har jag alltid en egen ask Alladin, en Toblerone, en Mjölkkrokant 200g, 7 Mozartkulor och en Pigall. Jag äter rubbet, men sedan äter jag inte choklad på ett år.
Dricker dock gärna annan sprit och vin. Får jag välj helt fritt så håller jag mig till vitt vin, Gin och tonic eller Margaritas.

3. Berätta något vi inte vet om dig själv eller dina bandkollegor.
Oskar har kissat på mig.
Fast han var liten då. Typ 6 månader.

4. Vad i skivsamlingen räddar du först om det blir översvämning hemma och varför?
Svårt. Det får bli de skivor som man påverkats mest av. Deep Purple "Machine Head". Den fick jag i julklapp och öppnade den varje dag tre veckor innan julafton och lyssnade på den för att därefter packa in den igen så att mina föräldrar inte skulle märka något.
Billy Cobhams "Spectrum". Tommy Bolin spelar gitarr på den och han är en av mina största influenser. Alla John Scofields skivor. Han har betytt mest helt klart. King Curtisskivorna. Här upptäckte jag hur saker och ting ska svänga.

5. Den bästa skivan du köpt.

Billy Cobhams "Spectrum". Den har betytt klart mest för mig. Den var en chock.

Inga kommentarer: